برای آلودگی ویروسی آماده باشید
نوشته شده توسط : مدیر سایت:A.H
به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ویروس‌ ها را به روش‌ های مختلفی می‌ توان طبقه‌ بندی کرد. هر یک از این روش‌ ها دارای گروه‌ بندی‌ های جذاب خود هستند. کرم‌ ها، ابر ویروس‌ ها، اسب‌ های تروا (تروجان‌ ها)، و پنهان‌ افزار ها از جمله گونه‌ های معروف و شناخته شده‌ ویروس‌ ها هستند.

بسیاری از ویروس‌ ها درشبکه‌ اینترنت پراکنده‌ اند و از طریق تارنما های آلوده یا راه‌ های دیگر، رایانه‌ های بی‌ دفاع را هدف گرفته و آلوده می‌سازند. برخی دیگر از ویروس‌ ها از طریق رسانه‌ های قابل حمل مانند حافظه‌ های USB و سخت‌ دیسک‌ های سیار (هارد اکسترنال) که امکان نوشتن و برداشتن اطلاعات از روی آن‌ ها وجود دارد، به رایانه‌ ها منتقل می‌ شوند.

این ویروس‌ ها همچنین قادر هستند که کنترل رایانه‌ شما را به دست گرفته و از آن برای حمله به رایانه‌ های دیگر استفاده کنند. خوشبختانه نرم‌ افزار های ضد ویروس گوناگونی وجود دارند که با کمک آن‌ ها می‌ توانید از رایانه‌ خود و افرادی که با آن‌ ها در ارتباط هستید، در برابر این‌ گونه تهدید ها دفاع کنید.

ویروس
 
نکته‌ هایی در مورد استفاده از ضد ویروس‌ ها

* هرگز دو برنامه‌ مختلف ضد ویروس را به طور همزمان اجرا نکنید. این کار ممکن است سرعت رایانه‌ شما را به شدت کاهش داده یا حتی آن را به طور کامل از کار بیاندازد. همواره پیش از نصب ضد ویروس جدید، برنامه ضد ویروس قبلی را از روی رایانه‌ خود پاک کنید.

* دقت کنید که ضد ویروس شما دارای امکان بروز رسانی باشد. معمولاً زمانی که رایانه‌ جدید می‌خرید، نرم‌ افزار های مختلف از جمله ضد ویروس از قبل بر روی آن نصب شده است. استفاده و به روز شدن بسیاری از این برنامه‌ ها مستلزم آن است که به تارنمای مربوط به آن مراجعه و ثبت نام کنید حتی در مواردی باید برای استفاده‌ مداوم از یک برنامه‌ خاص مبلغی را نیز پرداخت نمایید، در غیر این صورت بروز رسانی نرم‌ افزار پس از مدتی متوقف می‌ شود.

* مطمئن شوید که ضد ویروس شما بروز رسانی می‌ شود. هر روز ویروس‌ های جدیدی نوشته و در سطح اینترنت و رایانه پخش می‌ شوند. چنانچه ضد ویروس شما فاقد توان دفاعی لازم برای مقابله با ویروس‌ های جدید باشد، به سرعت در برابر حمله آن‌ ها آسیب‌ پذیز می‌گردد.

* اگر ضد ویروس شما دارای امکان «ویروس‌یابی فعال (always on)» است، همواره آن را در حالت فعال قرار دهید. در ضد ویروس‌ های مختلف اسامی متفاوتی بر روی این ویژگی گذاشته شده است اما اکثر آن‌ ها چنین امکانی را در اختیار کاربر قرار می‌ دهند. این امکان ممکن است با نام‌ هایی چون «Realtime Protection»، «اResident Protection»، یا امثال آن شناخته شود. ضد ویروس Avast نیز دارای چنین امکانی است که به آن «Resident Scanner» گفته می‌شود.

* فایل‌ های موجود بر روی رایانه‌ خود را به طور دوره‌ ای پویش (اسکن) کنید. لازم نیست که این عمل به طور روزانه انجام شود (خصوصا اگر همان طور که در بالا شرح داده شد، ضد ویروس شما دارای امکان «always on» باشد). اما ضروری است که هر از چند گاهی این کار را انجام دهید. ضرورت انجام پویش فایل‌های رایانه بستگی به شرایط شما دارد از قبیل:
  • آیا اخیراً با رایانه‌ خود به شبکه‌ ای ناشناس وصل شده‌اید؟
  • حافظه‌ی USB خود را تازگی به چه فرد یا افرادی امانت داده‌اید؟
  • آیا تازگی رایانامه‌ (ایمیل) با فایل‌های پیوست مشکوک دریافت می‌کنید؟
  •  آیا فرد دیگری از اهالی منزل یا محل کار شما اخیراً دچار مشکل ویروس رایانه‌ای بوده است؟

 

ویروس

نکته‌ هایی در مورد پیشگیری از آلوده شدن به ویروس

در مورد بازکردن فایل‌ های پیوست رایانامه‌ ها، هر گونه فایل دریافتی (مثلا از طریق پیام فوری، MSN، Skype و غیره) یا فایل هایی که از اینترنت دانلود می کنید، بسیار احتیاط داشته باشید. توصیه می‌ شود که از باز کردن فایل‌ هایی که از طرف منابع ناشناس برای شما فرستاده شده است، خودداری کنید. اگر مجبور به باز کردن این فایل‌ ها هستید، باید ابتدا آن‌ ها را در پوشه‌ ای بر روی رایانه‌ خود ذخیره کنید و به جای دو بار کلیک روی آن، پس از باز کردن برنامه کاربردی مربوط به آن (مانند Microsoft Word یا Adobe Acrobat)، با استفاده از گزینه‌ی Open در منوی File برنامه، فایل پیوست را که در پوشه‌ ای ذخیره کردید، باز کنید. در این صورت خطر آلودگی ویروسی را پایین‌تر می‌آید.

پیش از آن که از دیسک‌ های قابل حملی چون CD و DVD و Blue-Ray یا حافظه‌ های USB در رایانه‌ خود استفاده کنید به خطر های احتمالی استفاده از آن‌ ها بیاندیشید. اول از همه باید مطمئن شود که ضد ویروس شما آخرین بروز رسانی را دارد و در موقعیت «always on» قرار داشته باشد. همچنین بهتر آن است که امکان «Auto Play» سیستم عامل‌ را غیر فعال کنید، زیرا ویروس‌ ها با سوء استفاده از آن می‌ توانند رایانه‌ شما را آلوده کنند.

برای غیر فعال کردن Auto Play در ویندوز XP ابتدا وارد قسمت My Computer شوید. بر روی درایو CD یا DVD راست-کلیک کنید، سپس در منوی ظاهر شده گزینه‌ Properties را انتخاب نموده و بر روی برگه‌ Auto Play کلیک کنید. سپس در مورد انواع مختلف محتوای دیسک، گزینه‌ Take no action یا Prompt me each time to choose an action را انتخاب کنید و بر روی OK کلیک کنید.


گزارش از مجتبی غنی دل




:: موضوعات مرتبط: فن آوری اطلاعات , ,
:: بازدید از این مطلب : 437
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 دی 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: